میهمان

میهمان

ما در این دنیا چند روزی میهمان هستیم ، چه خوب است فرصت را غنیمت بشماریم و در راه او گام بر داریم .
... میهمان ...

بایگانی
میهمان

ساخت کد آهنگ

گذری بر مهرورزی و دوستی در اسلام

يكشنبه, ۲ اسفند ۱۳۸۸، ۰۹:۲۸ ب.ظ

 این تمایلات از ضروریات زندگی انسان در این جهانند و اگر یکی از آنها در کسی نباشد، یکی از پایه های اساسی زندگی مادی می لنگد، ولی هیچ یک از اینها برای انسان افتخار نیست. برای مثال، انسان برای ادامه زندگی به خوردن و آشامیدن نیاز دارد، برای رفع خستگی نیازمند خواب و استراحت است و غریزه جنسی و علاقه او به فرزند برای بقای نسل است، ولی هیچ کدام از اینها ملاک فضیلت و بزرگواری او نیست و شرف انسان با استناد به مقام اشرف مخلوق بودنش، به این عوامل بستگی ندارد.

در کنار خواسته های حیوانی، تمایلات عالی انسانی نیز وجود دارد که از آن، به فضایل تعبیر می شود. هر چه این فضایل در انسان شکوفاتر شود، آدمی ارزش و عظمت بیشتری می یابد. وفای به عهد، عدالت و انصاف، نیکی و احسان، عفو و گذشت، ایثار و فداکاری، دل سوزی و غم گساری، مهرورزی و دگردوستی، از جمله این فضایل کمالی هستند.

پیام متن:

مهرورزی و دگردوستی ارزش انسان و معیار برتری در جامعه است.

 

مهربانی در اسلام

از دیدگاه اسلام، مهربانی و محبت ورزیدن، مایه قوام و برپایی جامعه انسانی است و بدون مهربانی، نظام اجتماع بشری، سرد و بی روح و زیبایی های زندگی به کام انسان تلخ و بی معناست.

کسی که آدمی را برای زندگی اجتماعی آفریده، احساس نیاز به این پیوند و رابطه را نیز در وجود او قرار داده است. او هم خود رحمان، رحیم، ودود، رئوف و عطوف است وهم بندگانش را بر این سرشت آفریده است. خدای مهربان، بندگانش را به محبت و مهرورزی تشویق می کند و اهل مهر و عاطفه را جزو اصحاب میمنه معرفی می کند؛ کسانی که نامه اعمالشان به دست راستشان داده خواهد شد یا کسانی که وجودشان سرشار از یمن و برکت برای خودشان و دیگران است. آن گاه می فرماید:

ثُمَّ کانَ مِنَ الَّذینَ آمَنُوا وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ وَ تَواصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ . (بلد: 17 و 18)

سپس از کسانی باشد که ایمان آورده اند و یکدیگر را به صبر و استقامت و مهربانی و عطوفت توصیه می کنند. اینان اصحاب یمین هستند.

رسول گرامی اسلام نیز استحکام پیوند و مودّت و مهربانی مؤمنان با یکدیگر را چنین توصیف می کند:

اِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ فی تَراحُمِهِمْ وَ تَعاطُفِهِمْ بِمَنْزَلَةِ الْجَسَدِ الْواحِدِ اِذا اشْتَکی عُضْوٌ مِنْهُ تَداعی سایِرُ الْجَسَدِ بِالْحُمیّ وَ السَّهَرْ.

مؤمنان در مقام مهربانی و عطوفت به یکدیگر، همانند یک پیکرند. وقتی عضوی از این گروه بیمار شود، دیگر اعضا در تب داری و شب بیداری با او همراهی می کنند.

پیام متن:

1. خدای مهربان، مهربانی به بندگانش را دوست می دارد.

2. مهرورزی با دیگران عامل قرب به خدا و نجات و رستگاری است.

منبع : پایگاه اطلاع رسانی حوزه

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۸/۱۲/۰۲
وحید

نظرات  (۶)

۰۳ اسفند ۸۸ ، ۱۲:۱۲ مصطفی داوری
سلام وحید جان از امروز یکی از مشتری های پرو پا قرص و بلاکت خودم هستم داداش .اگه قابل بدونی مطلب برای ارائه هم داریم.بسیجی زنده است تا حقیقت زنده است.
۰۳ اسفند ۸۸ ، ۱۴:۴۸ مدیر وبلاگ میهمان - وحید
برادر مصطفی سلام و عرض ادب ، تشکر از اینکه از وبلاگم بازدید کردید .
در خدمت شما با مطالب خوبتون هستم
حاج وحید سلام
خیلی دمت گرم داداش مطالبت مفید و قابل بهره برداری هستند .
خدا قوت بسیجی
۰۴ اسفند ۸۸ ، ۰۸:۵۶ امیر توانا
سلام حاج وحید/
این مرتیا کیه ؟
مشکوک میزنی
ولی به هر حال :
ما همه سرباز توام کاظمی
تازه چند روز سمت شما آفتابی نمیشم چون عبدالملک رو گرفتن ممکن رفیقاشو لو بده حالا ما میام اونجا میریزن مارم با شما می گیرن / حالا بیا ثابت کن من با شما نیستم
۰۴ اسفند ۸۸ ، ۱۱:۰۷ حمید اشجاری
ازین سیاست بکش بیرون آخر سر خودتو به باد میدیا.
۰۴ اسفند ۸۸ ، ۱۱:۱۳ حمید اشجاری
زدم فریاد خدایا این چه رسمیست/رفیقان را جدا کردن هنر نیست/رفیقان قلب انسانند خدایا/بدون قلب چگونه میتوان زیست...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی