میهمان

میهمان

ما در این دنیا چند روزی میهمان هستیم ، چه خوب است فرصت را غنیمت بشماریم و در راه او گام بر داریم .
... میهمان ...

بایگانی
میهمان

ساخت کد آهنگ

اهداف پشت پرده سفر کلینتون به امریکای لاتین

دوشنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۸۸، ۰۱:۳۱ ب.ظ

پیشتر برزیل - یک عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل- تمایلی به اتخاذ سیاست سختگیرانه علیه ایران از خود نشان نداده بود و تحلیل گران معتقدند که همزمان با اینکه هیلاری کلینتون به دنبال جلب حمایت " لولا داسیلوا" رئیس جمهور برزیل برای موافقت با دور جدید تحریم ها علیه ایران است، جلب رضایت لولا داسیلوا آزمونی دیپلماتیک برای وزیر خارجه آمریکا محسوب می شود و باید دید که آیا هیلاری کلینتون در این آزمون شکست می خود یا پیروز خواهد شد؟

ب - این حال اکثر تحلیل گران بر این باورند که هیلاری کلینتون نیز همانند دیگر مقامات آمریکایی در جلب حمایت برزیل برای اعمال تحریم های جدید بین المللی علیه ایران ناکام خواهد ماند.

همزمان با اینکه آمریکا و دیگر اعضای دارای حق وتو شورای امنیت به همراه آلمان در حال رایزنی در مورد طرح تحریم های جدید علیه ایران هستند، موضوع برنامه هسته ای ایران نیز در راس دستور کار اعضای شورای امنیت قرار گرفته است.

در ادامه این گزارش رویترز آمده است: تاکنون روسیه و چین مخالفت خود را در مورد اعمال تحریم های جدید علیه ایران اعلام کرده اند اما آمریکا معتقد است که می تواند حمایت این دو کشور عضو شورای امنیت در مورد دور جدید تحریم ها علیه ایران را جلب کند. روسیه نیز به ایران در مورد برآورده کردن انتظارات مجامع بین المللی هشدار داده است. برخی مقامات روسی حتی به طور غیرمستقیم اعلام کرده اند که اگر ایران به درخواست مجامع بین المللی پاسخ مناسب ندهد، مسکو آماده است موضوع تحریم های جدید علیه ایران را بررسی کند اما چین همچنان دیپلماسی را بهترین ابزار در قبال موضوع برنامه هسته ای ایران می داند و برزیل نیز موضع خود را در قبال ایران تغییر نداده است؛ موضعی که بعید است هیلاری کلینتون در سفرش به آمریکا لاتین باعث تغییر آن شود.

"جولیا سوئیگ" مدیر امور آمریکای لاتین شورای روابط خارجی آمریکا در این رابطه گفت: تجربه شخصی برزیل در داشتن انرژی هسته ای و تبدیل شدن به یک کشور دموکراتیک باعث شده تا برزیل به طرحهای ایران در داشتن یک برنامه هسته ای صلح آمیز اعتقاد داشته باشد و همچنین سیاست ارعاب و تهدید در قبال ایران را نفی کند.

وی گفت: برزیل تجربه این را داشته که از یک انرژی هسته ای صلح آمیز برخوردار باشد و به یک دموکراسی تبدیل شود بنابراین مقامات برزیل معتقدند ایران نیز می تواند این تجربه را داشته باشد و از پتانسیل اجرای این تجربه برخوردار است پس نیازی به فشار آوردن به ایران نیست. برزیل بر این موضوع تاکید دارد که نباید ایران را منزوی کرد.

برزیل همچنین تلاش می کند تا سیاستهای آمریکا در قبال کوبا را نیز تغییر بدهد. از دیگر اهداف هیلاری کلینتون در سفر به آمریکای لاتین، بهبود ارتباط میان کاخ سفید و این منطقه است.

پیشتر آمریکای لاتین به عنوان حیاط خلوت آمریکا محسوب می شد اما با توجه به اهمیت این منطقه و ظهور قدرتهایی همچون برزیل و ونزوئلا و همچنین به روی کار آمدن رهبران چپ گرا ضد آمریکایی، کاخ سفید قصد دارد جایگاه خود را در این منطقه تثبیت کند.

کلینتون در این سفر به اروگوئه، شیلی، کاستاریکا و گواتمالا نیز سفر خواهد کرد و قصد دارد روابط آمریکا با این چند کشوری که مقاماتش تا حدودی همسو با سیاستهای کاخ سفید هستند، مستحکم تر کند.

برگرفته از :(1 توصیه)
بخش خبری الف
۱۰ اسفند ۱۳۸۸

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۸/۱۲/۱۰
وحید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">