میهمان

میهمان

ما در این دنیا چند روزی میهمان هستیم ، چه خوب است فرصت را غنیمت بشماریم و در راه او گام بر داریم .
... میهمان ...

بایگانی
میهمان

ساخت کد آهنگ

معضل بد حجابی در ایران اسلامی

دوشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۸۹، ۰۴:۴۴ ب.ظ

در بسیارى از موارد خودباختگى و تزلزل شخصیت و عدم اعتماد به نفس موجب تقلید و تظاهر به رفتارهاى ناصحیح دیگران مى گردد. بر اثر خودباختگى ملاک در کرامت و شایستگى اجتماعى را محبوب بودن و مطرح بودن در چشم دیگران مى دانند. البته اگر انسان با تقوا و پاکدامن و مقید به رعایت ارزش هاى الهى باشد هم محبوب خواهد بود و هم در چشم و دل و زبان اولیاء مطرح خواهد بود، لیکن این مسأله نیاز به خودباورى و ایمان قوى و انگیزه هاى عالى و معرفت صحیح از حیات طیبه دارد. چنین انسانى براى خود رسالتى عظیم را قایل است که به رفتارهاى او جهت مى دهد. یکى از راه‏هاى اصلاح جامعه از این معضل، مقابله با عوامل روان‏شناختى آن و تقویت ایمان و تقواى افراد جامعه و تقویت انگیزه، عزم و اراده آنان در اجرایاحکام الهى و موازین و مقررات اسلامى در سطح جامعه مى‏باشد.

قرآن کریم مى‏فرماید: «ان الله لا یغیر ما بقومٍ حتى یغیروا ما بأنفسهم» خداوند سرنوشت هیچ قومى را تغییرنمى‏دهد، مگر آن که آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند،(2).

این عامل درونى اختصاص به جامعه اى خاص یا پیروان دین مخصوصى ندارد اما در هر جامعه اى عوامل تشدید کننده یا کنترل کننده وجود دارد که باید پیشینه تاریخى و وضعیت فرهنگى را بررسى کرد. در خصوص جامعه ایرانى به ریشه هاى تاریخى آن اشاره مى کنیم.

2. ریشه‏هاى تاریخى این مسأله که به اقدامات رژیم پهلوى براى گسترش فرهنگ برهنگى، بى‏بند و بارى و کشف حجاب بر مى‏گردد، که توانست بخشى از جامعه ما را دچار این انحراف کند و بى‏حجابى را در خانواده‏ها به صورت یک هنجار و ارزش درآورد. روند گسترش این معضل، هر چند با وقوع انقلاب اسلامى و فضاى ناشى از دوران دفاع مقدس، تا حد زیادى کنترل شد ولى به دلایل متعددى، رگه‏ها و ریشه‏هاى خود را همچنان حفظ نمود و بعد از تغییر محیط ارزشى جامعه و فاصله گرفتن از فضاى معنوى حاصل از انقلاب و دفاع مقدس، دوبارهمجال ظهور و بروز پیدا کرد.

3. کوتاهى و بى‏توجهى برخى از مسؤولان فرهنگى کشور در تثبیت ارزش‏ها و احکام اسلامى و تعمیق بخشیدن به آن، از وسایل دیگر گسترش بدحجابى است. گفتنى است که به علت وجود مشکلات ناشى از تثبیت انقلاب اسلامى، جنگ تحمیلى، فشارهاى خارجى محاصره‏هاى گوناگون اقتصادى، سیاسى و باعث شد که بیشترین وقت و انرژى مسؤولان و دستگاه‏هاى دولتى به این امور صرف شود و توجه چندانى به مسائل فرهنگى جامعه و اجراى راه‏کارها و برنامه‏هایى در جهت تثبیت و تعمیق ارزش‏ها و احکام اسلامى مبذول نگردد.

4. بعضى از اقدامات انجام گرفته بعد از سال 1368 (از قبیل سیاست‏هاى پولى و ارزى و) که به منظور تسریع در روند توسعه و رشد اقتصادى، صنعت و انجام گرفت، ناخواسته موجب تغییر ارزش‏هاى جامعه، به سوى هنجارهاى مادى، مدرک‏گرایى، تجمل پرستى و گردید.

5. عملکرد منفى و نامطلوب برخى از دستگاه‏هاى فرهنگى (از جمله وزارت ارشاد و مطبوعات وابسته در سال‏هاى اخیر) و میدان دادن به افراد و عناصرى که هیچ اعتقادى به نظام اسلامى ندارند و با استفاد از تسهیلات مادى و معنوى وزارت ارشاد و فضاى باز و بدون نظارت جامعه، موجبات نشر و ترویج فرهنگ فاسد منحط دوران پهلوى و ارزشهاى حاکم بر جوامع غرب را فراهم و اوضاع فرهنگى کشور را به شدت مسموم و آلوده نمودند به گونه‏اى که مقام معظم رهبرى هشدارهاى شدید به مسئولین فرهنگى داده، نارضایتى خود را از عملکرد وزارت ارشاد اعلام نمودند که در نهایت منجر به استعفاى وزیر ارشاد گردید.

6. برخى از افراط و تفریط هایى که در سالهاى اولیه انقلاب و بعد از آن در مبارزه با بى حجابى و بد حجابى شد از قبیل استفاده روشهاى خشونت‏آمیز و فیزیکى و باعث بوجود آمدن تنفر و انزجار و بدبینى به این حکم الهى گردید.

7. اجرا نشدن فریضه مهم امر به معروف و نهى از منکر یا نظارت ملى به صورت فراگیر و گسترده و نظام‏مند از طرف آحاد جامعه، که در روایات متعدد ضامن حفظ و سلامت جامعه از فساد، نا امنى و شمرده شده است.

ب) عوامل بیرونى: مهمترین عامل بیرونى تهاجم فرهنگى گسترده و همه جانبه غرب به ارزش‏هاى اسلامى و ملّى ما، براى بى هویت نمودن نسل جوان، تضعیف باورهاى عقیدتى در مردم و در نهایت شکست نظام اسلامى در ایران با استفاده از پیشرفته‏ترین وسایل تکنولوژى اعم از نرم‏افزارى و سخت‏افزارى، عناصر وابسته داخل در عرصه‏هاى فرهنگى و اقتصادى و در جهت حاکم نمودن فرهنگ و ارزش‏ها و مظاهر تمدن غرب. مجموعه عوامل فوق سبب گردیده که متأسفانه علیرغم گذشت بیش از دو دهه از انقلاب اسلامى، معضل بد حجابى در جامعه اسلامى ما وجود داشته باشد. اما در مورد راه‏هاى برخورد و مقابله با این پدیده زشت دو راهکار قابل پیش‏بینى مى‏باشد:

1. راهکارهاى فیزیکى و برخورد از موضع قدرت با متخلفین البته این برخورد باید حساب شده و هنجارمند باشد.

2. کار بنیادى فرهنگى. مسلما برخورد با این پدیده به صورت فیزیکى و از طریق دستگاههاى دولتى، بسیار دشوار و تا حدّى ناممکن است. زیرا اگر ما در مسئله لباس و پوشش اسلامى صرفا بخواهیم از طریق زور وارد شویم، استدلال و منطق نداشته باشیم و نتوانیم حقانیت ولزوم پوشش اسلامى، آثار مثبت و فواید و برکات اجراى این فریضه الهى در ابعاد مختلف زندگى شخصى و اجتماعى افراد و فلسفه حجاب و را با کار فرهنگى مستمر عمیق و ریشه‏اى با استفاده از دستگاههاى فرهنگى و رسانه‏هاى جمعى و مطبوعات و به زیباترین و بهترین صورت، ارائه دلیل و برهان، ثابت کنیم، متأسفانه باید منتظر رواج و گسترش بدحجابى و رواج ارزشهاى غربى به صورت گسترده در جامعه اسلامیمان باشیم.

عامل مهم دیگرى که مى‏تواند ما را در مقابله با این معضل اجتماعى یارى نماید اهتمام جدى جامعه و دانشجویان به انجام فریضه امر به معروف و نهى از منکر است. بدیهى است اگر جامعه در این زمینه به صورت جدى وارد عمل شود و این فریضه الهى را منطبق با شرایط و مراتبى که در شرع مقدس معین گردیده، عملى سازد دستگاه‏هاى فرهنگى و مراکز موجود در دانشگاه‏ها نیز بهتر مى‏توانند در حل این معضل اجتماعى اقدام نمایند و ضمن تشویق و ترغیب دانشجویان به انجام شؤونات اسلامى، راه‏کارها و اقدامات بنیادى فرهنگى را در جهت گسترش ارزش‏هاى اسلامى در بین دانشجویان فراهم سازند. به امید روزى که با همکارى مسؤولین و دانشجویان شاهد محیطى سرشار از پاکیو صفا و اهتمام جدى به رعایت ارزش‏هاى اسلامى در دانشگاه‏ها باشیم، ان‏شاءالله.

ناگفته نماند بسیارى از ناهنجارهاى اجتماعى از جمله بدحجابى به بى سامانى اقتصادى نیز گره خورده است، معضل بیکارى، تورم و مولد بسیارى از مفاسد اجتماعى هستند که ظهور و بروز آن در شکل هاى مختلف صورت مى پذیرد. از این رو نظام اسلامى و همه علاقه مندان به این نظام مقدس باید در جهت کارآمدى نظام و حل معضلات اقتصادى و اجتماعى تلاش جدى انجام دهند. فرمایشات و رهنمودهاى مقام معظم رهبرى در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادى و اجتماعى به شکل قاطع و نیز نهضت خدمت رسانى به مردم، در این راستا ارزیابى مى شود.

براى آگاهى بیشتر ر. ک: 1 حداد عادل، فرهنگ برهنگى و برهنگى فرهنگى 2. فرامرز رفیع‏پور، توسعه و تضاد 3. على ذوعلم، انقلاب و ارزشها 4. شهید مطهرى، مسأله حجاب

پى‏نوشت‏ (1)) انسان، آیه 3) (2)) رعد، آیه 11)

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۰۳/۳۱
وحید

نظرات  (۲۲)

سلام

ممنون از حضورتون



شما هم وب خوبی دارین

در اولین فرصت مطالبشو مطالعه می کنم

یا علی سید علی






سلام
تشکر از حضورتون
سلام

ممنون از نظرتون

با افتخار لینک شدین

یاعلی




با سلام
تشکر از لطفتون
سلام

با افتخار به دوستان 133 پیوستید

یاعلی




سلام تشکر
سلام
حاج وحید نظر کارشناسانه شما را خواندم ودر آن چند نکته خیلی نظرم را جلب کرد چون با نظرات حقیر هماهنگ است :
1-کوتاهى و بى‏توجهى برخى از مسؤولان فرهنگى کشور در تثبیت ارزش‏ها و احکام اسلامى و تعمیق آن
2- در گیر شدن به بازی های سیاسی ( جناح بندی و باند بازی و ... )
3- فرصت سوزی در طی این سی سال انقلاب
4- افراط و تفریط در سالهاى اولیه انقلاب و بعد از آن در مبارزه با بى حجابى و بد حجابى
ولی به اعتقاد حقیر مهم ترین واصلی ترین عامل ترویج منکرات (به طور کلی ) در جامعه ما ترک امر به معروف و نهی از منکر است .
به امید آن که مسئولین در برخوردهای خود مواظب بازخورد های آن باشند .




سلام
تشکر از شما
انشاء الله با ترویج امربه معروف و نهی از منکر بتوانیم جلوی بعضی از ناهنجاریها را بگیریم
سلام حاج وحید
خسته نباشی




سلام بزرگوار
مخلص شما هستیم
۰۱ تیر ۸۹ ، ۱۱:۴۲ امیر توانا
سلام برادر وحید
منتظر حضور شما هستم




سلام عزیز برادر
چشم خدمت میرسم
ضمن تشکر از حضرتعالی ؛ مزید استحضار اینکه به نظر این حقیر بسیاری از ناهنجاری های اقتصادی ، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه ریشه در عملکرد ضعیف و نامناسب مسئولین مملکتی در درجه اول و سپس عوامل خارجی دارد.همیشه در جوامع مختلف افراد معدودی هستند که می خواهند قوانین و هنجارهای اجتماعی را زیر پا بگذارند که مستلزم برخوردهای انتظامی و قضایی هستند ؛ لیکن شیوع این ناهنجاری ها از بی تفاوتی ، عملکرد نامناسب و حتی حمایت از هنجارشکنان پدید می آید. در چند سال گذشته تصاویر و فیلم های نا مناسبی (از نظر محتوی و تصویر) از سوی مراجع رسمی و دولتی همچون سینماها و ... مشاهده شده است که متاسفانه جملگی ذائقه عموم مردم را عوض کرده است.
مبارزه با معضل بدحجابی نیاز به هم دلی ، هم فکری ، انسجام عمومی و عزم ملی دارد تا مراجع مختلف دولتی و مردمی در این راه مقدس هر کدام وظیفه خود را به انجام برساند. بحمدلله زمینه های آن در حال پدیدار شدن است. انشاءا...




بله ما هم ارزو داریم با برنامه ریزی صحیح شاهد جامعه ای پاک باشیم
سلام بنظر من در مورد حجاب نباید کرد باید بجای کار نظامی کار انتظامی و فرهنگی کنن




سلام
بله باید کار فرهنگی کرد اما از امر به معروف و نهی از منکر نباید غافل شد .
سلام


لینک شدید


یا علی





سلام
تشکر
سلام حاج وحید
ممنون که بعد از مدتها به من هم سرزدید(شکلات داغ)




سلام
مخلصیم برادر
سلام دوست عزیز

من رو با اسم یا مهدی ادرکنی لینک کنین

یاعلی




سلام تشکر
سلام

ممنون از حضورت در وب برای مادرم

آخه امروزه امر به معروف و نهی از منکر اصلا جواب نمیده . بعضی از هموطنانمان خیلی گستاخ شده اند متاسفانه.

به نظر من بهترین کار دعا برای آمدن صاحب این دنیاست .

اللهم عجل لولیک الفرج




سلام و تشکر از حضورتان
انشاء الله هر چه زودتر منجی همه عالم بیایند .
سلام علیکم

ایام برشما هم مبارک

تشکر از حضورتون

التماس دعا




سلام
تشکر
۰۲ تیر ۸۹ ، ۲۰:۲۷ وب سایت سید جواد ذاکر hoo2
تمام آیه قرآن چنین است تمام حرف یزدان این چنین است



به کوری دو چشم اهل سنت فقط حیدر امیرالمومنین است



شنیدم از سر منبر شنیدم از لب ساغر



که خوش رندی به من می گفت توکلت علی الحیدر



بگو الله اکبر جونم قربون حیدر



بنازم باغبان و باغ گل را بنازم مصطفی ختم رسل را



بنازم بوتراب و بوالحسن را علی مرتضای بت شکن را



علی چون مجتبی فرزند دارد چو زینب دختری دلبند دارد



علی یک باغ گل از یاس دارد علی بعد از حسین عباس دارد



حسین ای کعبه غم حسین ای عشق عالم
سلام
ممنون ازحضورتون




سلام
تشکر
۰۳ تیر ۸۹ ، ۰۵:۰۷ کبوترغریب
سلام...
با افتخار لینک وبلاگ پرصلابت وانقلابی شما رو در پیوندها اضافه کردیم...




باسلام
تشکر شما هم لینک شدید
سلام حاج وحید
مخلصیم دربست

بیانات دیروز حضرت آقا درباره وحدت بسیار مهم بود

موفق و آفتابی باشید

یاعلی




سلام برادر احمد
چاکریم
چشم استفاده می کنیم
سلام.حالا دیگه به وبلاگ ما میاین و نظر نمیدین؟میخوای بگم کی اومدین؟ساعت 18:20 وارد وبلاگ ما شدین.حال میکنین چه سیستم امنیتی داریما.برو حالشو ببر حاج وحید




سلام
بله شما کارتون درسته
با سلام

جشن روز میلاد داریم

13 رجب, روز مبارک میلاد مولای دل

نمی خواید شما هم تو آذین بندی شرکت کنید؟

هدیه ی تولد تهیه کردید؟

دلتون رو نورانی کنید به یکی از سخنان مولای جان از اخ القرآن

و پشکش کنید آن را به حضور بی بدیل مولایمان

با تلاش به عمل به آن

منتظریم تا هدیه شما

باز شود , دیده شود , حتما پسندیده شود , دلی که نورانی شود

دل بقیه رو هم با نور دلتون روشن کنید

پیشاپیش حضورتان را در این جشن میلاد گرامی میدارم

یا مهدی زهرای علی



13 13 13 13 13 13 13 13 13 13 13 13 13 13 13 13 13 13 13




باسلام
تشکر
میلاد بر شما مبارک
سلام.وبلاگت خیلی باحال شده.به مام سر بزنید. کد زیر کد لوگوی ماست.اگه حال کردین بزارین تو وبتون




سلام
لطف کردین که اومدید
کدوم کد؟
۰۴ تیر ۸۹ ، ۱۴:۴۴ مُترَِصِّد
سلام علیکم

عید بر شما هم مبارک باد
ممنون از حضورتان
یا علی
التماس دعا




سلام
ممنون
سلام.
ما به واقع در جامعمون بد حجاب نداریم.بله,اگر حجاب رو مطابق عکسی که شما گذاشتید بدونیم و یا بخوایم با چادر مقایسه کنیم همه بی حجابن!!!اما اگه بخوایم به طور معقول بررسی کنیم همه زنان ما در جامعه از پوشش مناسبی برخوردارن که نمی شه اسمشو بدحجابی گذاشت.و واقعا ظلمه که بخوایم بهشون برچسب بدحجابی بزنیم.
(فقط یه تعداد انگشت شمار که قیافه های عجیب برای خودشون میسازن که اونام هنجار شکنن و البته به ندرت دیده میشن)
ممنون




سلام دوست عزیز
بنده حجاب و به اون عکسی که گذاشتم تعبیر نمی کنم و آن چیزی که شرع گفته رو قبول دارم ، اما ظاهرا شما در این جامعه تردد ندارید که این حرف و میزنید .!!!!!
آیا حجاب زنهای جامعه رو نمی بینید؟ این انگشت شمارها متاسفانه زیاد است و باید شما یه سری به خیابانها بزنید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">