میهمان

میهمان

ما در این دنیا چند روزی میهمان هستیم ، چه خوب است فرصت را غنیمت بشماریم و در راه او گام بر داریم .
... میهمان ...

بایگانی
میهمان

ساخت کد آهنگ

مختصری درباره اردوهای جهادی

دوشنبه, ۲۴ اسفند ۱۳۸۸، ۰۷:۲۰ ب.ظ

 از این رو سعی در بسط و گسترش فرهنگ جهادی می تواند یکی از مهمترین ابعاد اردوهای جهادی باشد. یعنی بایستی تلاش شود تا همگان از اردوهای جهادی برای حل مشکلات شهرشان و حتی کشور الگو بگیرند. اگر همه همچون بخشی از دانشجویان بخشی از وقت خود صرف حل مشکلات دیگران (خارج تکالیف روزمره) بنمایند آنگاه خواهیم دید که چگونه سرعت حل مشکلات کشور افزایش می یابد. درصورت گسترش فرهنگ جهادی این پدیده می تواند به عنوان بخشی از یک الگوی پیشرفت به جهانیان ارائه گردد. در این راستا لازم است برگزار کنندگان چنین اردوهای تلاش بیش از پیش را برای انعکاس فضای اردو و ثمرات آن به توده های مردم بنمایند. استفاده از تریبونهای نماز جمعه ، ائمه جماعات مساجد، برپایی کمپ هایی در سطح شهرها به منظور آشنایی مردم و برقراری ارتباط مستقیم با مردم و استفاده از رسانه های جمعی بخشی از راهکارهای این هدف است

پالایش فردی


یکی از ارکان اردوهای جهادی هجرت است. جدایی از زندگی روزمره و حضور در محیطی با شرایط اولیه زندگی این بستر را فراهم می آورد تا شرکت کنندگان بیش از پیش ضعفهای فردی و تعلقات به زندگی روزمره را درک کنند. محیط اردوی جهادی بستر مساعدی برای تمرین ترک تعلق است لیکن از این بستر تنها کسانی می توانند استفاده کنند که آن را شناخته و به اهمیت آن پی برده باشند.

آمادگی برای مبارزه در راه آرمانهای انقلاب


امام خمینی (رحمه الله ) در پیام قطعنامه می فرمایند : تنها کسانی با ما تا آخر خط می مانند که درد فقر و محرومیت را چشیده باشند. بر این مبنا اردوی جهادی می تواند مقدمه ای باشد بر درک حقیقی مستضعفین و آماده شدن برای ظلم ستیزی. این دو مسئله دو روی یک سکه اند لیکن لازم و ملزوم هم هستند. یعنی اگر کسی بخواهد مبارز خوبی برای آرمانهای انقلاب باشد بایستی حتما ارتباط نزدیکی با محرومین داشته و خدمتگذار و یاورآنها نیز باشد. این مسئله در سراسر زندگی ائمه معصومین علیهم السلام دیده می شود.از سوی دیگر اگر چه خدمت رسانی به محرومین ذاتا ارزشی انسانی است لیکن مبارزه انقلابی با ظالم حلقه مکمل آن می باشد. از این رو اردوی مجموعه هایی که چندان اعتقادی به مبارزه با ظالم در عرصه های مختلف ندارند را نمی توان جهادی نامید و پسندیده تر آن است که آنها را خدمتگذاری بنامیم. شرط جهاد وجود دشمن است(سخنان مقام معطم رهبری) و اردوی های جهادی نقش شب های امیرالمومنین با محرومین را برای بسیجیان ایفا می نماید.

مطالبه گری


نتایج یک مطالبه واقعی از مسئولین می تواند به اندازه چندین اردوی جهادی کارکرد خدمت رسانی داشته باشد. فراتر از آن مطالبه گری که به عنوان یکی از مطالبات صریح مقام معظم رهبری از دانشجویان جز وظایف ما محسوب می شود و اردوهای جهادی یکی از بهترین بسترها برای تحقق آن می باشد. متاسفانه یکی از ایرادات اردوهای جهادی فعلی فقدان مطالبه گری از مسئولین است. در مطالبه گری از مسئولین باید به نکته توجه کرد که مسئولین برای رفع مشکلات مناطق محروم چه کارهایی را باید انجام می دادند و یا می توانستند انجام دهند اما در انجام آن کوتاهی کرده اند. نباید فراموش کنیم که وظیفه حل مشکلات محرومان جامعه ابتدا به ساکن بر عهده مسئولان می باشد.

خدمت رسانی


آخرین و رایج ترین هدفی که در اردوهای جهادی پیگیری می شود؛ خدمت رسانی به مردم است. این خدمت رسانی شامل کارهای عمرانی ، فرهنگی،‌ مذهبی ، ورزشی و ... می باشد. گرچه وجود کار عمرانی برای تحقق مابقی اهداف اردوهای جهادی امری لازم است لیکن نباید این نکته را فراموش کرد که اثربخشی در حوزه های فرهنگی به شرط رقم زدن تعاملی اسلامی با محرومین از پتانسیل های بالقوه فضاهای دانشجویی است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۸/۱۲/۲۴
وحید

نظرات  (۲)

با سلام و تشکر .وحید جان من فردا به یاری خدا عازم اردو جهادی در منطقه مرزی زابل سیستان و بلوچستان هستم .سال خوبی داشته با شی برادر .یاحق.
عالی بود.سری به وبلاگ ما بزن

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">